Print << Terug

Red de wereld!

Wat zijn we afgelopen maanden hard aan het werk geweest tijdens de IPC lessen.

Ons startpunt is het onderzoeken van het leven in het tropisch regenwoud. Leven daar leeuwen? Olifanten? En waar ligt tropisch regenwoud? De klas werd omgetoverd tot regenwoud.... apen, papegaaien, lianen en bladeren werden meegenomen.
Watervallen en bomen werden geschilderd en de klas transformeerde naar een woest woud. De kinderen vinden het prachtig.

Bij de kennisoogst overleggen we met elkaar wat we al weten van het regenwoud en wat gebeurt er met het regenwoud.


Sommige kinderen weten al dat het niet altijd goed gaat met het regenwoud en de dieren die er leven.

 Met aardrijkskunde geven we o.a. een korte presentatie over een zelfgekozen volk. In welke omgeving leven deze mensen? Hoe leven ze? Welke kleding dragen ze? Wat eten ze? Bovendien wijzen de kinderen op de wereldkaart aan waar het volk leeft.
Bij natuur komen we na wat onderzoek achter dat het niet goed gaat met het regenwoud. Sommige kinderen maken hierover een boek, power point of poster. Wat gebeurt er precies, welke gevolgen heeft dat en wat kunnen wij doen?




Bij kunstzinnige vorming kijken we naar lichaamsversiering. We ontdekken dat er mensen zijn die een bordje in de lip hebben of hele grote oorlellen hebben. Mensen die het gezicht en het lijf beschilderen voor verschillende doeleinden. De kinderen maken een gezichtsversiering passend bij een zelfverzonnen stam/volk. De kinderen geven aan waarom ze bepaalde versiering, passend bij het volk, zo hebben getekend.
Met muziek gebruiken we muziekinstrumenten om een regenwoud musical in elkaar te zetten.



Bij techniek kijken we heel precies naar de dierenkoppen. Hoe lopen haarlijnen, hoe zien de oren eruit, de vorm van de ogen. Vervolgens maken we maskers. Passen de maskers goed? Blijven ze goed zitten? Zitten de ogen op de goede plek? Wat vind ik mooi? Wat kan beter? Tijdens deze opdracht is de reflectie erg waardevol en dat doen we uitgebreid. Kinderen leren om kritisch naar zichzelf te zijn.

Bij lichamelijke opvoeding horen we een verhaal van de Maori's. De kinderen schrijven vervolgens een eigen verhaal en beelden dat uit. Het publiek kijkt wat mooi gaat en waar nog punten van verbetering zitten.

 

Kinderen leren om kritisch te zijn, maar dat op een positieve manier te verwoorden. Dit wordt kort en bondig opgeschreven.
Volgende week zullen we het thema afsluiten. Kom gerust een keer binnen om de leerwand te bekijken!






Media
  • IMG_2715

Twitter